środa, 4 maja 2016

Jak uniknąć wstrzymania wypłaty zasiłku chorobowego po 8 tygodniach

Aby uzyskać prawo do zasiłku chorobowego w Norwegii osoba przebywająca na zwolnieniu chorobowym (ubezpieczony) powinna jak najszybciej, a najpóźniej po upływie 8 tygodni trwania zwolnienia, licząc od pierwszego dnia nieobecności, sprobować powrócić do obowiązków zawodowych u swojego pracodawcy, chyba że z przyczyn medycznych jest to niemożliwe (art.8-4 Ustawy o Ubezpieczeniach Społecznych). Oznacza to, ze wyplata zasiłku zostanie wstrzymana po upływie 8 tygodni  jeśli ubezpieczony nie spróbuje czynnie powrócić do obowiązków zawodowych (częściowe lub ”aktywne” zwolnienie lekarskie). Jeśli ubezpieczony nie może podjąć pracy, należy przedłożyć dokumentacje potwierdzająca, ze jest to niemożliwe z przyczyn medycznych. Długi dojazd z miejsca zamieszkania do miejsca pracy nie zwalnia z wymogu powrotu do aktywności zawodowej.
 
Jeśli powrót do pracy jest niemożliwy z przyczyn medycznych, lekarz prowadzący musi wypełnić albo formularz "Medyczna ocena możliwości wykonywania pracy po 8 tygodniach" przy polskich zwolnieniach lekarskich albo punkt 6 norweskiego zwolnienia lekarskiego, tak aby ubezpieczony miał prawo do otrzymania zasiłku chorobowego po upływie 8 tygodni. Ważne jest, aby wszystkie punkty formularza zostały wypełnione na tyle  wyczerpująco, żeby urzędnik NAV w porozumieniu z lekarzem orzecznikiem mogli zadecydować, czy warunki do dalszej wypłaty zasiłku są spełnione. Wyplata zasiłku zostanie wstrzymana po 8 tygodniach jeśli otrzymana informacja  nie będzie wystarczajaco dokładna. Prócz udzielenia odpowiedzi na pytania, wymagane są: podpis lekarza, pieczątka, adres i numer telefonu.


21 komentarzy:

  1. Witam,proszę o pomoc.Mój mąż przebywa na zwolnieniu lekarski od września 2015 r.pierwszy miesiąc to był pobyt w szpitalu w Norwegii i zwolnienie chorobowe.Następnie dostał od lekarza norweskiego 2 miesiące zwolnienia z pismem do NAV,że mąż powinien pojechać do domu i kontynuować leczenie w Polsce przy rodzinie.Nav wyraził zgodę.Dokładnie wiedzieliśmy że mąż podejmie leczenie w Polsce i będzie je kontynuował w Polsce .Od grudnia już przesyłaliśmy zgodnie z procedurą zwolnienia przez nasz ZUS do Nav w Oslo.Do marca mąż otrzymywał zasiłek chorobowy,w marcu zadzwonił pracownik z Nav o przesłanie dokumentacji i zaświadczenia od lekarza,tak też uczyniliśmy i cisza.W czerwcu już się ucieszyliśmy bo otrzymaliśmy do wypełnienia wniosku w jęz, angielskim przez lekarza prowadzącego oceny po 8 tyg.choroby,bez żadnego problemu lekarz wypełnił podając swoje wszystkie dane kontaktowe,i dalej cisza.Nic żadnych pism,żadnych telefonów.W lipcu dostaliśmy informację o wstrzymaniu zasiłku ,ponieważ prawdopodobnie nie wypełniliśmy druku o pozwolenie na leczenie w Polsce.Jak to się ma to przepisów Polaków???Pisze pani że Polacy przebywający za zwolnieniu lekarskim w miejscu swojego zameldowania z rodziną nie muszą się pytać o zgodę??To jak to się ma do naszego Zus-u przejmuje na siebie obowiązki czy nie co do swoich obywateli??Oczywiście odwołaliśmy się od decyzji wstrzymującej zasiłek chorobowy i dołączyliśmy dokumentację medyczną,z zaświadczeniami od lekarza prowadzącego co do oceny choroby.Dziś otrzymaliśmy następne pismo że zasiłek który był wypłacany od grudnia do marca był omyłkowo wypłacony,błąd urzędnika.Jestem po prostu w szoku zwolnienie lekarskie wypisane przez norweskiego lekarza było OK,przez polskiego jest już nie honorowane>Czy powinnam wystąpić do polskiego Zus-u o wyjaśnienie sprawy( o dyskryminacji,równym traktowaniu a przede wszystkim,że prawa Polaków mieszkających na stałe w Polsce nie powinni być traktowani jak Norwegowie) Mąż nie przyjechał na wczasy,tylko na leczenie.Mało tego mąż już nigdy nie wróci do pracy ,diagnoza która została postawiona jest jednoznaczna!Nie wiedząc o piśmie które otrzymaliśmy dziś ,wysłałam dwa tygodnie temu wnioski i zasiłek rehabilitacyjny,przez okres oczekiwania na rentę ( oczywiście też zostały wysłane z odpowiednią dokumentacją.Co ja mam teraz począć??Traktują męża jak Norwega a do tego nikt nie zwraca uwagi na chorobę,że mąż nie może wsiąść do samolotu i polecieć do Norwegii żeby wyjaśnić sprawę.Proszę o pomoc.Z góry dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam i bardzo mi przykro, że doświadczają Państwo nieprzyjemości związane najprawdopodobniej z niekompetencją urzędnika. Proszę mi napisać ktory to NAV, jakiej argumentacji używają i których paragrafów w decyzji odmownej. Jestem przekonana, że 8-9 Opphold i Norge. Niestety często jest on źle interpretowany. Pomogę jeżeli tylko będę mogła. Jeżeli nie chce Pani prowadzić sprawy na tu na forum to proszę o prywatną wiadomość na Facebooku. Dziękuję i pozdrawiam.

      Usuń
    2. Dziękuję ,że się pani do mnie odezwała.Niestety muszę skorzystać z tej formy kontaktu,ponieważ do tej pory nie potrzebowałam profilu na Facebooku.A wszystkie formy kontaktów jakie używam to poczta mail,telefon i rozmowa najlepiej osobiście:-) Dokładnie tak jak pani pisze paragraf 8-9,8-4 drugi akapit i 8-8 Ustawy o Funduszu Zdrowia cokolwiek by to oznaczało.Jest to dla mnie mur nie do przebicia bez znajomości jęz.norweskiego.A do tego walczymy z mężem z chorobą nie zostaje nam zbyt dużo sił na przepisy,którymi się nas zawala.Do tego dochodzą też dodatkowe problemy związane z decyzją,odebrano nam zasiłek na dziecko i nakazem zwrotu.Przez tyle miesięcy nic nie wskazywało że robimy coś źle,tym bardziej że NAV w HAMAR ( dokłądnie Hedmark)nie reagował .A teraz przychodzi pismo za pismem.Proszę o pomoc

      Usuń
    3. zapomniałam jeszcze dopisać jakiej argumentacji używają, 1) mąż nie był dostępny dla NAV - kompletny absurd,w grudniu była pierwsza wyznaczona rozmowa,wysłaliśmy obszerne usprawiedliwienie nie tylko do NAV ale też do pracodawcy ,po drugie każde zwolnienie miało jednostkę chorobową ,żaden urzędnik NAV nawet się nie pochylił i nie sprawdził że z taką chorobą to jest niemożliwe żeby był mąż świadomy rozmów i korespondencji,( i tu mam największy żal do urzędników - nie bojąc się stwierdzenia że są bezdusznymi i cynicznymi urzędasami)w marcu był telefon ,który nas nie tylko uspokoił,bo przecież chcieli zaświadczenia od lekarza i tak też zrobiliśmy,więc jak można mówić o zasiłkach wypłacanych do marca że były błędnie wypłacane???Wysłaliśmy zaświadczenie zgodnie z instrukcją itd...co już wcześniej opisywałam.2)następna argumentacja: pracodawca męża nie był dostępny dla NAV- na to chyba nikt nie ma wpływu???-następny absurd!!3) no i ostania te nieszczęsne podanie,z którym mają wszyscy problem.Tylko dziwne ,że do marca wystarczył formularz który składaliśmy przez ZUS.Nadzieja umiera ostatnia,ale ja mam jej coraz mniej.

      Usuń
  2. Dziękuję za informację. Będę się z Panią kontaktować przez Facebooka. Postaram się pomóc. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry.Mam następne pytanie,ponieważ nie znalazłam na blogu odpowiedzi to proszę o nią teraz.
      Czy jest jakaś magiczna strona ,którą używa NAV na zmianę adresu korespondencji??? W naszym przypadku jest dziwna sytuacja,ponieważ NAV wie bardzo dobrze że mąż przebywa w Polsce na leczeniu,nawet w decyzji napisał ,że ma taką informację,to dlaczego korespondencje kieruje na adres norweski??? Czy urzędnik robi to z premedytacją ,wiedząc że bardzo ważna korespondencja która nie dotrze na czas ,będzie pretekstem do wstrzymania chorobowego i wszystkich z tą decyzją konsekwencji.Jak mam to oficjalnie zrobić,nie wymeldowywać się z Norwegii ale przekierować korespondencje,związku z leczeniem w Polsce.

      Usuń
    2. Dzień dobry. Tak istnieje takie magiczne miejsce "Arena" i "Gosys" czyli aplikacje urzędowe, których NAV używa w przypadku wszystkich swoich petentów. Jest tam miejsce na adres do korespondencji i ważne, aby urzędnicy na bieżąco aktualizowali tam dane. Niestety nie zawsze tak się dzieje. Proszę do nich zadzwonić i poinformować, iż mają zły adres albo wysłać maila na adresy, które Pani podałam z prośbą o zmianę adresu do korespondencji. Pozdrawiam.

      Usuń
  3. Bardzo serdecznie Pani dziękuję.Życzę miłego dnia :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzień dobry Pani i wszystkim którzy odwiedzają Pani bloga.Bardzo się cieszę ,że znalazłam Panią i wszystkie informacje ,którymi się dzielicie:-)Chciałam Pani bardzo serdecznie podziękować za pomoc.Jeszcze nie wiem jak moja sprawa się zakończy,ale znalazłam tu malutką nadzieję,która jest mi potrzebna ,żeby mieć siłę na walkę z chorobą męża.Na pewno się z Wami podzielę jak moja walka z bezdusznymi urzędnikami się zakończy.Jest Pani Cudowną Osobą,która niesie pomoc takim laikom jak my.Z Pani dobrym sercem już jest nam łatwiej żyć.Serdecznie Pozdrawiam wszystkich :-)A dla Pani szczególne pozdrowienia:-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam wszystkich:-)Tak jak obiecałam dzielę się nie tylko radością że wszystkie moje sprawy ,które opisywałam zostały pozytywnie rozpatrzone przez NAV ale chciałabym jeszcze raz podziękować Pani za pomoc którą otrzymałam.Serdecznie pozdrawiam wszystkich.Dla Pani szczególne pozdrowienia :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzień dobry Pani Korsarka .
    W poszukiwaniu informacji na temat norweskiego zwolnienia lekarskiego znalazłem tę stronkę.
    Więc opiszę swoją sytuację 6 Lipca znalazłem się w szpitalu ponieważ zerwałem wiązadła oraz uszczerbiłem przy uderzeniu kość w kolanie diagnoza operacja na którą się zgodziłem.
    Przy wyjściu ze szpitala dostałem tabletki przeciwbulowe ,dokumenty i zwolnienie lekarskie.
    Lekarzowi w szpitalu powiedziałem że pracuję w systemie rotacuyjnym 4tygodnie pracy na 2 wolne i zbliża się mój lot do polski .Lekarz w opisie wspomniał o tym że lecę do polski i tam będę kontynuował rechabilitację. Mam tylko wrócić na konsultacje po 3 miesiącach Po wyjściu ze szpitala przez kolegów wysłałem wszystkie egzemplarze zwolnienia do firmy norweskiej w której pracuję nie wiedząc że jeden egzemplarz powinien zostać dla mnie
    Po kilku tygodniach odezwał się NAV abym przysłał zwolnienie i wstrzymują wszystko na trzy miesiące, napisałem do firmy odpisali że nie uzupełniłem zwolnienia i przysłali mi meilowo .Uzupełniłem i odesłałem po kilku tygodniach dostałem znów pismood NAV że moja firma złożyła wszystko w sierpniu.
    Dostałem też pismo z NAV do wypełnienia przez lekarza po 8 tygodniach więc lekarz wypełnił i odesłałem.
    Do tej pory chodzę na rechabilitacje i w domu robię dodatkowo ćwiczenia które dali mi rozpisane ze szpitala w Norwegii.
    Po kilku miesiącach tak jak było ustalone przyleciałem na konsultacje do Szpitala w Norwegii.
    Przedłużono mi zwolnienie do końca roku. Wróciłem do kraju i cisza chodzę dalej na rechabilitacje.
    Szukam pomocy i informacji znalazłem tę stronkę i wysłałem do NAV druk o którym wcześniej nie miałem pojęcia chodzi o pozwolenie wyjazdu w trakcie choroby dołączyłem kopię kart z rehabilitacji.
    Nie mam pojęcia co mam dalej robić brak pieniążków, nadchodzące święta to wszystko mnie przygniata.
    Bardzo proszę o pomoc nie wiem co mam robić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry wieczór. Na pewno każdy jakikolwiek kontakt z NAV ( mail,telefon)z Pana strony i próba wyjaśnienia sprawy ,dlaczego to tak długo trwa,lub jakich dokumentów od Pana jeszcze oczekują,przyniesie dobre zakończenie.Oni się nigdy nie spieszą a potem przysyłają odmowną decyzję co do wypłaty chorobowego.Musi Pan jak najszybciej działać,żeby nie mieli podstaw do odmowy.No i to nieszczęsne pozwolenie na pobyt w Polsce na chorobowym :-) Niby nie jest potrzebne od mieszkańców UE ale oni zawsze to wymuszają na Polakach.Jak już to dostaną procedura jest łatwiejsza.Życzę powodzenia i zdrowia.

      Usuń
  7. Dorze że złożyłem dokumenty o odszkodowanie też dowiedziałem się z internetu czy przy wyliczaniu odszkodowania będę musiał lecieć do Oslo?
    Bardzo proszę o informację jak to się wszystko załatwia z góry bardzo dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  8. witam probuje znalesc przedstawiony formularz ,,medyczna ocena mozliwosci" . gdzie moge go znalesc prosze o pomoc

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest formularz, który przesyła NAV. Nigdzie go Pan nie znajdzie. Jeżeli nie otrzymał go Pan od NAV to można poprosić lekarza o napisanie zaświadczenia lekarskiego w podobnej formie czyli z odpowiedzią na pytania dlaczego nie może Pan jeszcze pracowsć, ile potrwa leczenie, jakiego rodzaju leczenie jest prowadzone i kiedy będzie możliwy Pana powrót do pracy. Pozdrawiam.

      Usuń
  9. Dzień dobry ja trochę tak późno dołączam się do posta ,ale mam problem z nav
    .Mąż był na zwolnieniu we wrześniu całe zwolnienie to niecałe 4 tygodnie.Naw otrzymał zwolnienie wraz z oświadczeniem własnym .Zakład pracy męża ten wysłał odpowiednie dokumenty potrzebne .Wszystko to jest potwierdzone na stronie nav po zalogowaniu.Mąż wrócił już do pracy po zwolnieniu a nadal czeka na wypłacenie świadczenia .dostał jescze jakies papiery do odesłania gdyby zwolnienie trwało dłużej -ale nie trwało .
    Na nav po zalogowaniu dostał teraz taką informację

    SYKEPENGER - ORIENTERING OM SVARTID
    Fødselsnummer 510972 165 53 (Oppgi f.nr. ved henvendelser til oss)
    Vi har 27.09.17 mottatt søknaden din om sykepenger.
    SVARTID
    Søknaden vil bli behandlet så snart som mulig og senest innen
    8 uker.
    Hvis søknaden ikke blir avgjort i løpet av denne tiden, vil du høre
    nærmere fra oss.
    MELD FRA OM ENDRINGER
    Vi ber om at du holder oss orientert om forhold som kan ha betydning for
    avgjørelsen av søknaden din. Det kan være endringer i medisinske
    forhold, arbeid, inntekt, sivilstand og lignende.
    INFORMASJON
    Du kan også finne informasjon på nav.no.
    Med vennlig hilsen
    NAV Sykepenger utland
    KENAN KREHIC
    saksbehandler

    Już nie mamy siły do tej instytucji.Nie możemy zadzwonić bo tam rozmowa tylko po angielsku lub norwesku.Proszę o odpowiedź co mamy jeszcze zrobić aby nav wypłacił świadczenie

    OdpowiedzUsuń
  10. Z tego co się zorientowałam to pismo które otrzymaliście jest wiadomością że Nav ma 8 tyg.na rozpatrzenie waszej sprawy związanej ze zwolnieniem chorobowym.raczej wszystko rozwiąże się pomyślnie,tym bardziej że jak Pani pisze mąż wrócił do pracy. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Częsta absencja chorobowa to sytuacja, w której pracownik często jest nieobecny w pracy ze względu na chorobę lub uraz. Może to powodować problemy w funkcjonowaniu firmy, takie jak opóźnienia w realizacji zadań, nadmierne obciążenie pozostałych pracowników, a także negatywnie wpływać na atmosferę w pracy.

    OdpowiedzUsuń
  12. Problem nagminnych zwolnień lekarskich dotyczy przede wszystkim pracodawców, którzy muszą wypłacać wynagrodzenie za czas nieobecności pracownika, a jednocześnie mogą nie być pewni, czy faktycznie jest on chory i czy zwolnienie jest uzasadnione.

    OdpowiedzUsuń
  13. Przepiękna jest norwegia. Jest to mój numer 1 na liście marzeń

    OdpowiedzUsuń
  14. Zapewnij płynność działania firmy! Nasza usługa kontroli absencji chorobowych minimalizuje przestoje i utratę efektywności. Zyskaj kontrolę nad zdrowiem zespołu – skorzystaj już dziś! https://conperio.pl/

    OdpowiedzUsuń